Routewijzigingen


Elke twee jaar wordt de route herzien. Bestaande deelnemers kunnen dan een update aanvragen door het verschuldigde bedrag (zie de pagina tarieven) over te maken op onze bankrekening onder vermelding van "update" en hun inschrijfnummer, dat op het controleboekje staat.

Wijzigingen in de actuele routebeschrijving houden we bij op de pagina Errata (klik op de link onderaan deze pagina).

In onderstaande lijst houden we bij welke wijzigingen we in welk jaar hebben doorgevoerd. De grootste wijzigingen worden in het groen aangegeven. Onder het jaartal staat wat dat voor gevolgen heeft voor de afstand D, het aantal cols C, de totale denivellatie H en het aantal stempelplaatsen S.


2018

[D = 4104 km  C = 108  H = 68,8 km  S = 40]


Er zijn in 2017 heel veel wijzigingen verkend. Onderstaand de verbeteringen die we hebben gevonden. Behalve deze wijzigingen hebben we nog veertien andere alternatieven verkend, maar die vonden we niet geschikt voor de route. Soms geen echte verbetering, soms te lastig te beschrijven, soms te gekunsteld, soms te lang, soms te slecht wegdek.

Van de oorspronkelijke route uit 1980 is nu nog maar 1200 km over (vooral in het hooggebergte), bijna 3000 km is vernieuwd.

De route is met deze verbeteringen weer een beetje langer, zwaarder en mooier geworden. Er zijn weer 40 controleplaatsen, nog altijd minder dan één per 100 km.


  • Na Senones (km 100) volgen we het fietspad over de voormalige spoorlijn naar Etival. Na Bains-les-Bains (km 182) rijden we via het jaagpad langs het Canal de l’ Est naar Fontenoy.
  • De afdaling naar Feurs (km 608) ging gedeeltelijk over de grote weg. We rijden nu na Panissières via Salvizinet.
  • In het verleden hadden we al een deel van de beklimming (km 646) van de Col De Croix de l’ Homme Mort (index 3,3) uit de route gehaald, omdat de col deel uitmaakt van de drukke D996 tussen Issoire en St. Etienne. We hebben nu de hele col geschrapt, en vervangen door de rustiger en mooiere Col de Baracuchet. Die is met een index van 4,7 wel een beetje zwaarder.
  • Jussac (km 847) is niet langer een controleplaats. We stempelen nu op de Puy Mary.
  • De drukke D673 na Gourdon (km 1015) hadden we al deels uit de route gehaald direct na de stad. Na Salviac gaan we opnieuw van de grote weg af via een parallelroute, nog verderop rijden we na Montclera via een heel andere route naar Tournon. De nieuwe route gaat over Puy-l’Eveque en komt bij Mauroux weer op de oude route.
  • Bij Castelnau (km 1243) rijden we via de noordkant naar boven. Deze opgang is wat steiler dan de zuidelijke, maar je mijdt daarmee een flink stuk van de zeer drukke D935.
  • De weg tussen Arzacq en Arthez (km 1306) is behoorlijk druk. Daarom gaan we na Morlanne via Castillon. De Côte de Castillon is een beklimming van 12%.
  • De mooie Col d’Aspin (km 1657, 1489 m, index 3,2) is vervangen door twee andere, nóg mooiere cols: De Hourquette d’ Ancizan (1564m, index 3,5) en de Col d’ Azet (1580 m, index 5,7). Daarom hebben we in Ancizan een extra controle opgenomen.
  • Tot dusver reden we na Foix (km 1916) over de D1 naar Laroque-d’Olmes. Die is vrij druk geworden na de aanleg van de snelweg langs Foix. Daarom gaan we nu niet meer vlak voor de Col de Py rechtdoor, maar echt over de top, en vandaar via de Col de Charcany en de Col de Sarnac. Dat zijn colletjes die niet zoveel voorstellen (index 0,4 en 0,3), maar wel heel mooi zijn.
  • Laroque-d’Olmes (km 1944) zoeken we ook een rustiger weg. Daarom gaan we nu via het fietspad over de voormalige spoorlijn naar Chalabre.
  • Ook na Limoux (km 1988) hebben we rustiger wegen gezocht. We rijden nu via de Col de Gardie naar St. Hillaire. Daarna rijden we via de Col de Castel naar Carcassonne. Beide cols stellen niet veel voor.
  • Al jaren zijn we bezig met een alternatief voor de saaie en drukke D620 tussen Carcassonne (km 2039) en Caunes. Een alternatief over het jaagpad langs het Canal du Midi bleek onverhard. We zijn er wel in geslaagd om een deel van de weg te mijden door bij Vilalier van de weg te gaan naar Villarzel.
  • Na de afdaling naar St. Pons (km 2092) gaan we niet direct de Col de Cabaretou op, want dat is ongeveer een snelweg geworden, deels driebaans. We gaan nu via het oude spoorlijntje naar Riols, en vanaf daar via de Col de Tabouriech naar de Cabaretou. Die wordt daar een klein beetje zwaarder van.
  • Na de Cevennen reden we altijd via Brignon (km 2417) naar Moissac. Nu gaan we al eerder rechtsaf en rijden via Sauzet naar de fietsbrug over de Gard.
  • Na Manosque (km 2703) gaan we niet meer over Valensole naar Moustiers-Ste.Marie, dat is een erg brede saaie weg. In plaats daarvan gaan we via Greoux-les-Bains.
  • Na de Cormet de Roselend (km 3304) nemen we een extra Alpencolletje: de Col du Pré (1737 m, index 1,7). Prachtige col, maar niet bijster zwaar voor een Alpencol.
  • De Col de Bussang (km 3840) zit al vanaf 1980 in de route, en al die jaren is de drukke weg ons een doorn in het oog geweest. We hebben nu voor de beklimming een alternatief gevonden, door na Bussang de oude opgang te nemen. Die komt precies op de top weer op de route uit, en we houden dus de afdaling. Dat is niet zo’n bezwaar omdat je er net zo hard afdaalt als het vrachtverkeer.




2016

[D = 4081 km  C = 103  H = 67,0 km  S = 39]


  • Tarare (km 589): we gaan in de stad nu rechtdoor, en komen dan via de Côte de Rochat (25%) op de weg naar Feurs uit.
  • Gourdon (km 1016): Na de stad gaan we van de drukke D673 af, en rijden een iets noordelijker route.
  • Tourmalet (km 1633): Bij het wintersportcentrum Superbarèges is de weg omgelegd, maar wij volgen de oude weg (Voie Laurent Fignon).
  • Mont Aigoual (km 2300): Na de Aigoual gaan we niet rechtdoor over de Col de Perjuret, maar in Cabrillac gaan we rechtsaf door de Gorges du Tapoul.
  • Castellane (km 2787): na de Gorges du Verdon rijden we niet meer door de binnenlanden over de Col de Siron naar St. Auban, maar via Castellane en de Col de St. Barnabé. Met zijn index van 2,6 is die een stuk zwaarder. 
  • Argonay (km 3402): omdat de D175 bij Villaz niet meer aansluit op de D1203 kunnen we die daar niet meer oversteken. Dat doen we nu noordelijker, en beklimmen daarom de Col de Frétallaz van de andere kant.


2014

[D = 4089 km  C = 105  H = 66,9 km  S = 40]


De beklimmingen zijn duidelijker aangegeven in de routebeschrijving. Zowel de hoogte van de col als die van het voetpunt is aangegeven, en die samen zijn omkaderd, zodat het hoogteverschil meteen duidelijk is.


  • Beaune-Santenay (km 398): in voorgaande jaren hadden we al een groot deel van de saaie D18 naar Chalon uit de route gehaald. Nu is ook het begin van die weg uit het parcours gehaald door een prachtige fietsroute te volgen door de beroemde Bourgogne-wijngaarden van o.a. Pommard, Meursault, Puligny-Montrachet en Santenay.
  • Auniac-Gourdon (km 1007): de laatste kilometers naar Gourdon volgen we een klein weggetje aan de westkant van het spoor, en komen dan niet meer langs de drukke industrieterreinen bij het station.
  • Puymirol-St. Urcisse (km 1117): hoewel de brug bij St Nicolas over de Garonne weer is herbouwd zouden we de route vanaf Puymirol weer over die brug kunnen leiden, maar we geven er de voorkeur aan om de route over Lamagistere te blijven volgen, omdat er in het alternatief alleen zeer dure hotels zijn te vinden. De route naar Lamagistere is wat eenvoudiger geworden omdat die beter is bewegwijzerd. We komen nu niet meer door het dorp Puymirol.
  • Castelnau-Garlin (km 1253): we volgen een iets zuidelijker route. Die is wat mooier dan de oude, maar heeft ook als voordeel dat hij nu vlak langs het beroemde wijnplaatsje Madiran voert, waar een hotel is. Die zijn hier nogal schaars.
  • Aubignan-Bedoin (km 2511): in eerdere jaren hebben we de aanloop naar de Ventoux al eens verlegd van Carpentras naar Aubignan, omdat dat veel rustiger is. Het laatste stuk van die route kwam toch weer op de drukke D974 uit. De route gaat nu over Beaumes-de-Venise naar Bedoin.
  • Fretallaz-Cuvat (km 3418): een zeer kleine wijziging. Voorheen gingen we vlak voor de top van de Col de Fretallaz linksaf via Les Diaquenods. Nu gaan we rechtsaf en dus echt over de top van de col, en pas later linksaf naar Villaret. Mooier, beetje korter, én je komt nu echt over de Fretallaz.


2012

[D = 4095 km  C = 104  H = 66,8 km  S = 40]


De route 2012 is vanaf 2013 ook verkrijgbaar als GPS-route.


  • Vauvillers (km 201): in Vauvillers komen we niet meer, omdat de weg daarheen tamelijk druk is, en er toch geen overnachtingsmogelijkheid meer is. We gaan nu bij Mailleroncourt rechtdoor, en rijden over Melincourt,
  • Provencheres (km 3988): we blijven na de Col de Ste Marie aan de oostkant van de N159, via Combrimont,


2010

[D = 4088 km  C = 105  H = 66,8 km  S = 40]


De hellingen en de afstanden zijn weer wat nauwkeuriger ingemeten. Daardoor zijn er weer wat extra Côtes bijgekomen, en de route blijkt ook wat langer te zijn dan we dachten. 


  • Beaune en Cluny : tussen Beaune en Cluny (km 411) wordt een veel mooiere route gevolgd. De nieuwe route loopt ten westen van de oude, tussen de beroemde wijngaarden van Chassagne-Montrachet en Santenay. De stempelplaats Givry is daardoor vervallen. Bij St. Germain-les-Buxy komen we weer op de oude route,
  • Brancion : vlak voor Brancion (km 467) volgen we aardige binnendoortjes door de dorpjes Etrigny en Balleure,
  • Montbrison : voor en na Montbrison (km 644) rijden we een andere route. We nemen een wat meer zuidelijke opgang van de Col de Croix de l'Homme Mort, en gaan ook anders door de stad,
  • Garonnebrug bij St Nicolas verdwenen : sinds de brug over de Garonne bij St Nicolas (km 1126) is verdwenen volgden we een omleiding over Lafox. We hebben nu een nieuw parcours gevonden van Puymirol over de brug bij Lamagistère,
  • Larrau stempelplaats : Larrau (km 1444) is weer een stempelplaats,
  • Col de Labays : de afdaling van de Col de Labays naar Issor (km 1480) die we vanwege het slechte wegdek uit de route hadden gehaald, zit er weer in. De weg is gerepareerd,
  • Bielle en Laruns : tussen Bielle en Laruns (km 1536) rijden we aan de oostkant van de rivier. Dat fietst een stuk rustiger,
  • St. Claude: De weg naar Morbier is verbreed. Daarom nemen we nu de D126 over Lezat. Een schitterend weggetje langs het bergspoor.
  • Ronchamps : we rijden niet meer over Ronchamps naar de Ballon d' Alsace (km-punt 3.790), maar over een paar stevige hellinkjes bij Les Valettes. Bij Champagney komen we weer op de route,
  • Côte de la Haitroie : na de Ballon d' Alsace (km 3830) rijden we een binnendoortje van St. Maurice naar Bussang over een nieuwe helling: Côte de la Haitroie,


2008

[D = 4070 km  C = 105  H = 66,2 km  S = 39]


De afstanden en indexen zijn nauwkeuriger gemeten. Sommige hellingen zijn daarom het predikaat "Côte" kwijt, want alleen hellingen met een index van 0.3 of meer tellen mee. Ook hellingen met een stijgingspercentage van meer dan 10% tellen mee, ook al schiet de index tekort. Er zijn niet alleen côtes vervallen, er zijn ook veel nieuwe bijgekomen. Verder is de naam van een aantal côtes veranderd op grond van beter kaartmateriaal of lokale informatie.

De toegenomen lengte komt voor rekening van de Port de Balès en de omleiding om Annecy, maar ook door betere metingen.


  • Magny : bij Fontenoy (km 193) gaan we niet meer over de D434 maar over een fraai bosweggetje langs Magny.
  • Port de Balès : we komen niet meer in Bagnères-de-Luchon , maar gaan in de afdaling van de Peyresourde (Pyreneeën) linksaf (km 1704) over de Port-de-Balès. De weg is nog maar een jaar verhard, in 2007 ging de Tour er overheen. De Tour nam de lastige noordkant, de zuidkant die wij doen is wat makkelijker. De moeilijkheidsgraad is 3.6, dat is vergelijkbaar met de Peyresourde.
  • Col de Ste. Colombe : naar St.Pons (km 2079) gaan we niet over de drukke N112, maar we gaan over de Col de Ste. Colombe. Die zit in de afdaling van de Col de Balagou, met een index van 1.2 is die te doen.
  • Rhone: tussen Uzes en de brug over de Rhône (km 2476) nemen we wat stillere weggetjes. Ook na de Rhône volgen we een andere weg. Tot Bedarrrides is de route ongewijzigd, maar daarna gaan we niet meer naar Cartpentras. In plaats daarvan gaan we direct binnendoor naar de Mont Ventoux.
  • Langs de Toulourenc : na de Mont Ventoux gaan we over binnenweggetjes naar het fraaie plaatsje Entrechaux. Vandaar (km-punt 2.575 - 2.600) fietsen we niet meer over de Col de Fontaube maar langs de Toulourenc naar Montbrun, omdat de D5 een soort snelweg is geworden .
  • Manosque: de stad Manosque (km 2697) wordt voor een groot deel gemeden. We gaan bij Pierrevert al rechtsaf via een steile klim, zodat we dichter bij de rivier op de weg naar de brug uitkomen.
  • Beaufort : bij Beaufort (km 3319) gaan we niet meer door de stad, maar via Hauteluce.
  • Annecy : we volgen een route ten noorden van Annecy (km 3390) over Argonay. Er zitten venijnige klimmetjes in, maar nu hoeven we niet meer door de drukke stad,
  • Nozeroy : in de Jura gingen we sinds mensenheugenis bij Mouthe linksaf naar Cuvier. Nu gaan we al bij Chaux-Neuve (km 3615) linksaf, over Nozeroy. De route is (nog) fraaier, en er is meer overnachtingsmogelijkheid.


2006

[D = 4028 km  C = 105  H = 64,2 km  S = 40]


Tijdens de reünie van 2005 is aan de deelnemers een mening gevraagd over een aantal wijzigingsvoorstellen. Ten gevolge daarvan is in 2006 de route opnieuw behoorlijk aangepast. 

De klimtrajecten zijn duidelijker aangegeven in de route. Niet alleen de hoogte van de top, maar ook die van de voet van een beklimming is aangegeven. Verder zijn de indexen van de hellingen nauwkeuriger aangegeven, omdat grote delen van de route inmiddels met een hoogtemeter zijn opgenomen.


  • Na Donon en Prayé in de Vogezen voerde de route over een weg die ter hoogte van Senones vrij druk werd. We gaan hier een aantal keren van de weg om een rustiger parallelroute te nemen.
  • Epinal in de Vogezen, en de drukke toegangswegen daarvan worden gemeden door een route zuidelijker te nemen, over Xertigny en Bains-les-Bains,
  • Fumel werd de laatste jaren steeds lastiger te nemen, door wijzigende doorgangsroutes en éénrichtingverkeer. Ook de weg tussen Fumel en Tournon is erg druk geworden. Daarom gaan we nu voor Fumel al een brug oostelijker over de rivier de Lot, en komen via de helling van Moncabrier en het plaatsje Vire-sur-Lot bij Tournon weer op de route,
  • Pau is ook uit de route verdwenen. Hoewel het een mooie stad is, zijn de wegen er naartoe en er vanaf bepaald niet fietsvriendelijk ingericht, en erg druk. Daarom gaan we al bij Vic-Fezensac van de route af, en rijden ten noorden van Pau langs, om pas bij Mauleon weer op de route te komen. Dit gedeelte kent een groot aantal venijnige hellingen. De route voert over Plaisance, Garlin en Arthez.
  • Larrau is een stempelplaats geworden, tussen de Bagargui en de Soudet.
  • Col de Bordères: tussen de Soulor en de Tourmalet in de Pyreneeën gaan we niet meer over Argelès-Gazost, maar binnendoor over de Col de Bordères.


2005

[D = 4029 km  C = 106  H = 62,0 km  S = 41]



Normaliter wordt er alleen in de even jaren een herziene route uitgebracht, maar in 2005 werd er ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van de Honderd Cols een grote wijziging doorgevoerd met een extra lus van 160 km in de Baskische Pyreneeën.

Voor de collenjagers zijn een hoop namen van cols, die je in de route tegenkomt, opgenomen. Het gaat veelal om cols die in zijwegen liggen, en in de beklimming of afdaling van andere cols voorkomen. Omdat het aantal cols daarmee de 150 begint te naderen hebben we deze cols niet meer in de telling opgenomen. Ze staan tussen haakjes, zodat collenjagers weten dat ze die col gepasserd zijn. Het gaat om 35 verschillende cols.


  • Col de Burdincurutcheta : Nadat de route de afgelopen jaren door de diverse wijzigingen steeds korter was geworden, is de route weer op lengte gebracht door een extra lus in de Pyreneeën. Na Oloron gaan we niet meer rechtstreeks naar de Marie Blanque, maar trekken ten noorden van de grote cols verder naar het westen tot aan Mauleon. Daarna gaan we over de Col d' Osquich, en de Col de Gamia (15%) naar St. Jean-le-Vieux. Vanuit St. Jean gaan we de Baskische Pyreneeën in. Achtereenvolgens komen de Burdincurutcheta, de Bagargui, en de Soudet aan de beurt. Het gaat om een aantal zeer zware cols, met steile gedeelten. Vooral de Burdincurutcheta is de eerste kilometers erg steil. Zowel de Burdincurutcheta als de Soudet staan nu in de top-tien van de indexlijst. Het is een tamelijk onbevolkt en daardoor nog natuurlijk gebied. 


2004

[D = 3881 km  C = 122  H = 62,0 km  S = 41]


  • Mooie beklimming bij La Poujade: de D673 tussen St. Céré en Rocamadour is door het departement deels verbreed. We mijden het eerste stuk door niet al meteen bij St. Céré het dal uit te gaan, maar eerst nog een tijd langs de rivier te rijden. We nemen nu niet meer de Côte de Presque maar de mooie beklimming bij La Poujade.
  • Col de la Bane: de route gaat niet meer over St. Hyppolite, dat is tussen de Cevennen en het Rhônedal. De weg tussen St. Hyppolite en Sauve was altijd al druk, maar ook de Col de Redares werd steeds drukker. In plaats daarvan gaan we na Lasalle binnendoor over de Col de la Bane.
  • Gorges de Bienne: we nemen na St. Claude de westelijke weg langs de Gorges de Bienne. Daarmee kom je niet meer in Morbier, een vrij drukke stad.
  • Langs de Thur: we gaan na de Col de Bussang al iets eerder van de grote weg af naar de fietsroute langs de Thur.
  • Col du Platzerwasel: we rijden niet meer de hele Route des Crêtes in de Vogezen, omdat het daar ook erg druk is geworden. Bij Le Markstein gaan we nu meteen over de Col du Platzerwasel naar Munster, en nemen daar de kortere beklimming van de Collet du Linge, over het sanatorium terrein. Dat is een steile klim, en de Col stijgt daardoor van de 30e naar de 19e plaats in de indexlijst


2002

[D = 3909 km  C = 113  H = 58,4 km  S = 43]
  • Aanloop naar de Col du Tourmalet: de aanloop naar de Tourmalet gaat tot Pierfitte niet meer over de D921, maar over de rustige D13 aan de andere kant van de rivier.
  • Col de l'Aire Deï Masco: de N100 is nu geheel uit het parcours verdwenen. Van Cereste tot Manosque gaan we nu over de Col de l'Aire Deï Masco, en een paar pittige côtes,
  • Na Jabron: na de Grand Canyon du Verdon gaan we niet meer helemaal door tot Comps, de vroegere stempelplaats, maar gaan we na Jabron al binnendoor over Châteauviex naar Logis-de-Pin. De drukke D21 is grotendeels uit de route,


2000

[D = 3889 km  C = 110  H = 58,2 km  S = 43]


  • Saverne : na de start in Saverne rijden we niet meer over Haegen naar de Col de Valsberg, maar over de Côte de Spielberg, een extra helling in de bossen boven Saverne. Dit is gedaan omdat het traject Haegen/Saverne al op de terugweg aan het eind van de route zit. We willen dit niet dubbel rijden,
  • Binnendoor naar Arlanc : vanaf de Col des Pradeaux in het Centraal Massief dalen we niet meer af naar Ambert, omdat de weg van Ambert naar Arlanc erg druk en niet zo aantrekkelijk is. Op de col gaan we nu linksaf en rijden binnendoor naar Arlanc, over een schitterende afdaling,
  • Niet meer in Murat : in 1990 hadden we de N122 naar Murat (bij de Puy Mary) al uit de route gehaald. Alleen de laatste 8 kilometer naar Murat bleef in de route. Omdat de weg onlangs verbreed is doen we dat niet meer. We komen nu niet meer in Murat, maar direkt na Celles gaan we de heuvels in naar de Col d' Entremont, via de Côte de Virargues,
  • Côte d'Oloron : in Oloron-Ste.Marie rijden we de kortste weg door het centrum, over een extra helling. De Côte d'Oloron is kort maar zeer krachtig(!),
  • Mont Aigoual : in plaats van over de Col de Prat-Peyrot gaan we rechtsaf, even een uitstapje maken over de top van de Mont Aigoual. Dit uitstapje is absoluut de moeite waard. Boven moet worden gestempeld,
  • Binnendoorweg naar Cereste : na Oppedette komen we op de N100 via Cereste naar Manosque. Het eerste deel van de N100 wordt gemeden door een binnendoorweg naar Cereste te nemen, via de Côte de Cereste.



1998

[D = 3908 km  C = 109  H = 58,3 km  S = 44]


  • Châlon: de route door de drukke stad is vervangen door een omweg om de stad, over Givry. Het is een prachtig stuk over heel kleine weggetjes. Het gevolg is wel dat we nu niet meer over de Col des Chèvres komen, maar we benaderen de voet van de Col de Brancion nu van de andere kant. 
  • Niet meer over Fontaine-Française: we volgen een rustige binnendoorweg van Champlitte naar Is-sur-Tille, niet meer over Fontaine-Française. Die weg is sinds de komst van de snelweg veel drukker geworden, want de route geeft aansluiting op die snelweg.
  • Lectoure: de weg van Tournon naar Vic-Fezensac gaat niet meer over de grote wegen naar Condom, maar oostelijk daarvan over Lectoure.
  • Vierbaansweg bij Lodève vervangen: wordt vervangen door een klein binnendoortje.
  • Col de la Croix Fry: na de Col des Aravis gaan we over de Col de la Croix Fry naar Thones in plaats van over La Clusaz.
  • Hoogvlakte van Bellefontaine naar Mouthe: de Col de la Savine is er uit, vanwege het vele vrachtverkeer. Nu gaan we over de hoogvlakte van Bellefontaine naar Mouthe vanuit Morez.



1996

[D = 3951 km  C = 110  H = 57,0 km  S = 48]


  • Start verplaatst : de start wordt verplaatst van Haguenau naar Saverne,
  • Col de Latrape en Col d'Agnès toegevoegd : de kleine Col de Seraillé in de Pyreneeën wordt vervangen door een langere route over de Col de Latrape en de "Hôrs Categorie" beklimming van de Col d'Agnès.
  • Col du Mercou wordt vervangen door de Mont Brion bij St.Jean-du-Gard,
  • Afdaling Grand Colombier vinden we te gevaarlijk. We dalen nu noordelijker af en gaan vandaar over de Col de Berentin in plaats van over de Richemont, omdat we dan direkt in St.Germain de Joux komen. We hoeven niet meer over de drukke N84 van Bellegarde naar de voet van de Col de la Croix de la Serra,
  • Deels autovrije fietsroute : na de Col de Bussang in de Vogezen gaan we over de oude weg naar de voet van de Grand Ballon. Dit is een deels autovrije fietsroute.
  • Côte d' Elmerforst : na de Mont Ste Odille gaan we binnendoor terug naar Saverne, over de Côte d' Elmerforst (heet tegenwoordig Col du Schanz).


1994

[D = 3956 km  C = 110  H = 54,9 km  S = 49]


  • Rustiger naar Epinal.
  • Mooier naar St.Seine l'Abbeye.
  • Na Cluny binnendoor naar Monsols.
  • Na Fumel over Puymirol naar Condom ipv over Agen.
  • Niet meer over St.Girons, maar over de Col de Core en de Col de Seraillé naar Massat.
  • Na Limoux binnendoor naar Carcassonne, ipv over de deels vierbaans D118.
  • Na de Col de l'Homme Mort mooier afdalen naar de voet van de Luberon, over Simiane.
  • Na Isle-sur-le-Doubs binnendoor naar Ronchamps.


1992

[D = 3932 km  C = 105  H = 53,9 km  S = 51]


  • De drukke N420 na St.Die wordt zoveel mogelijk gemeden.
  • De even drukke D906 tussen Ambert en La Chaise-Dieu wordt grotendels vervangen door de D269.
  • De N120 tussen Aurillac en Laroquebrou is vervangen door een binnendoortje over Crandelles.
  • De N20 bij Payrac wordt gemeden door de route naar Gourdon te verleggen over Fajolles.
  • Op de terugweg uit de Pyreneeen wordt dezelfde N20 bij Tarascon uit de route gehaald, door niet meer over de Col de Port te rijden, maar over de veel zwaardere Col de Peguere. Daardoor is ook de tot snelweg verbouwde D117 uit het parcours verdwenen.
  • We gaan niet meer over La Salvetat (Languedoc) naar Murat, maar vanaf de Col de Cabaretou over smalle weggetjes via de Col de la Bane. Je komt er geen mens tegen.
  • Even verderop is de Col de Coustel uit de route geschrapt. We rijden langs de rivier naar Brusque, een schitterend rivierdal.
  • Na Isle-sur-le-Doubs in de Jura rijden we niet de N83. maar over schitterende weggetjes binnendoor naar Saulnot.
  • De N66 na de Col de Bussang wordt vervangen door een bewegwijzerde fietsroute tot aan St.Amarin.



1989

[D = 3964 km  C = 105  H = 52,0 km  S = 55]


  • Start verplaatst van Wissembourg naar Haguenau, zodat start en finish kunnen worden samengevoegd.
  • Mooier naar Plateau de Langres, niet meer over St.Die.
  • Route van Pont de Pany naar Beaune opnieuw verbeterd.
  • Door het Jordannedal na de Puy Mary.
  • Over Condom naar Vic.
  • Col de Menté (12%) ipv Col des Ares.
  • Na Carcassonne door de Espinousse en over de Col de Cabaretou ipv N-wegen.
  • Over Madières naar de Mont Aigoual.
  • Over de Prat Peyrot ipv over Meyrueis.
  • Rustiger cols naar Lodève.
  • Westelijke beklimming van de Solperrière (15%).
  • Rustiger route Châteauneuf-du-Pape naar Carpentras, geen lus meer Carpentras-Ventoux-Carpentras, maar na de afdaling langs een noordelijke route over de Homme Mort,
  • Rustiger tussen Jura en Vogezen, over de Col de Ballon d'Alsace ipv de Col des Croix, de drukke N66 deels gemeden door de steile westhelling van de Grand Balllon te nemen ipv de zuidhelling over Cernay.



1983

[D = 3951 km  C = 107  H = 49,0 km  S = 54]


De tocht is verkend en overgenomen door RTC De Domstad. De rijrichting is omgedraaid.


  • Start verplaatst van Bitche naar Wissembourg. De onverharde wegen en de grenspassages naar Duitsland zijn verdwenen,
  • Naar Beaune niet meer over de N74,
  • Na Chalon direct de bergen in over de Col des Chevres,
  • Over Châteauneuf-du-Pape ipv over de ongelofelijk drukke wegen rond Nîmes-Tarascon,
  • Col de La Bonette (2802m) ipv Col d'Allos,
  • Mont Clergeon en Grand Colombier ipv de grote wegen tussen Annecy en Bellegarde,
  • Col du Pre des Raves naar Ste Marie (Vogezen).


1979

[D = 4111 km  C = 106  H = 48,0 km  S = 43]


Eerste uitgave van de Honderd Cols door de Nederlandse Rijwiel Toer Unie.

De start is in Bitche, de finish in Molsheim. De rijrichting is rechtsom, vanuit de Vogezen via Jura, Alpen, Cevennes, Pyreneeën, Centraal Massief terug naar de Vogezen. De route gaat over de kortste weg van col naar col. Vaak zijn dat de drukke doorgaande wegen. De route is dan nog niet verkend, en van de beschrijving klopt nog niet veel.