Voorbereiding



Bij toeval las ik in de zomer van 2013 weer ergens een berichtje over de tocht. Nu moest het toch maar gebeuren. In het najaar van 2013 veel verslagen gelezen van fietsers die de tocht al gefietst hadden. Ook her en der fietsvrienden gepolst om de tocht eventueel samen te fietsen. En op 5 december kreeg ik als verrassing het inschrijvingsformulier en de nieuwe routebeschrijving in de schoen. De echte voorbereiding kon nu beginnen.


De kerstvakantie werd benut om de route te bestuderen en te laden in mijn Garmin fietscomputer. Her en der (o.a reünie 100 Cols, fietsvakantiebeurs) informatie ingewonnen over fietsen, tassen, tenten etc... Het werd afgeraden om met mijn carbonfiets de tocht met bagage te fietsen. Toch nog lang getwijfeld. Daarom kocht ik pas een maandje voor de start een tweedehands fiets (Jan Janssen RaceRox), lichtgewicht met een prima bagagedrager. Toen ook nog een lichtgewicht tentje aangeschaft (Vango Banshee 200).


Ik was half juni klaar voor de tocht want kilometers had ik de afgelopen jaren genoeg gemaakt. Dagelijks parkeer ik de auto ergens halverwege mijn woon-werkroute in de berm om de rest (25 kilometer) op de fiets te doen. Dagelijks toch 50 kilometer. En om toch een beetje extra te trainen heb ik in het voorjaar van 2014 de hele afstand naar het werk vaker gefietst (100 kilometer per dag). Een retourtje Oploo-Sittard op m'n 'nieuwe' Jan Janssen (180 km.) en het jaarlijkse fietsweekend met fietsvriendenclub 'het Krankstel' (500 km. in de Ardennen) moest genoeg zijn om de tocht door Frankrijk te voltooien.
Toen ik op 21 juni 2014 aan de tocht begon had ik vanaf januari toch al zo'n 6000 kilometers getraind.


Uitvoering


Alle inspanningen ten spijt is het me niet gelukt om anderen mee te krijgen voor de hele tocht. Maar sommige fietsvrienden hadden aangegeven om eventueel wel een deel mee te willen fietsen. Ik had 4 weken vakantie en dus ongeveer 28 fietsdagen om de tocht te volbrengen. Gemiddeld betekent dat 150 kilometer per dag. Uit verslagen van andere voltooiers met bagage blijkt dat dat voor het hooggebergte te hoog gegrepen is. Grofweg had ik vooraf een planning gemaakt van de dagafstanden. Ik heb daarbij veel profijt gehad van het verslag van Lowie Haenen, die de tocht in 2009 had gefietst. Vergelijkbare fiets, vergelijkbare bagage. Uitgangspunt voor mij was een kampeertocht, omdat kamperen naast fietsen een grote hobby is. Plaats voor kookspullen was er niet (ruimte en gewicht). Elke avond moest ik op zoek naar een restaurant en dat is altijd goed gelukt.


Op 21 juni 2014 werd ik uitgezwaaid door familie op het stationsplein van Saverne. Het was spannend de eerste etappes, want misschien waren de dagafstanden van Lowie voor mij niet haalbaar. Gelukkig bleek al snel dat het een mooi schema was, want de eerste week kwam ik steeds ongeveer op de plaats die ik had bedacht. Ik had geen campings besproken, maar als eenling kun je vaak je tentje ergens opzetten. Het scheelde dat het ook nog geen hoogseizoen was, dus vaak waren de campings nog leeg. Toch heb ik zes keer voor een bed gekozen (hotel/auberge/chalet), omdat het slecht weer dreigde te worden. Het was een mooie afwisseling (kamperen en hotels).
Meestal stond ik om 7 uur op. Brood halen bij de plaatselijke bakker of op de camping. Na een rustig ontbijt met melk (nog over van de vorige dag) moest het tentje afgebroken worden. Om 8.00 uur zat ik meestal op de fiets. Onderweg kocht ik proviand voor de lunch (in de berm of op een bankje op het dorpsplein) en af en toe een terrasje voor een drankje. En natuurlijk voor de stempels als het even kon naar de bakker waar dan meteen een gebakje werd besteld. Aan het einde van de middag (tegen 17.00 u - 18.00 u) bereikte ik meestal de camping. Dat kwam mooi uit want na een frisse douche en het opzetten van de tent kon ik om 19.30 uur op zoek naar een restaurant (die gaan vaak niet eerder open). Tijdens het diner schreef ik de ervaringen van de dag op papier en fotografeerde ik het geschreven verslag om het zo naar het thuisfront te mailen.
Het thuisfront zorgde ervoor dat het netjes op de site kwam. Tegen 22.30 uur ging ik meestal slapen.


De laatste vijf dagen (vanaf Thones ) was het anders. Vrienden hebben mij tijdens de laatste dagen begeleid zodat ik ook zonder bagage de etappes door de Jura en de Vogezen kon fietsen. Wel moesten we ook toen steeds ons tentje opzetten en op zoek naar een restaurant.


Uiteindelijk kwam ik op 20 juli weer aan op het stationsplein in Saverne. Af en toe heb ik wel eens gedacht dat het niet haalbaar zou zijn. Met name het stuk vanaf de Puy Marie naar de voet van de Pyreneeën is mij erg zwaar gevallen. Maar de etappes door het hooggebergte, de echte cols eigenlijk, waren stuk voor stuk onvergetelijke ervaringen. Hmm, als ik mensen enthousiast kan maken dan komt er misschien nog wel eens ooit een tweede keer (met een klein groepje). De laatste week met de vrienden was geweldig namelijk.


Feitjes - statistieken


Leeftijd: 56
Gewicht: 90 kg. (na de tocht 85 kg.)
Gewicht bagage : ongeveer 15 kg. (alleen achtertassen en stuurtas)