Voorbereiding
Bij toeval las ik in de zomer van 2013 weer ergens een berichtje over de tocht. Nu moest het toch maar gebeuren. In het najaar van 2013 veel verslagen gelezen van fietsers die de tocht al gefietst hadden. Ook her en der fietsvrienden gepolst om de tocht eventueel samen te fietsen. En op 5 december kreeg ik als verrassing het inschrijvingsformulier en de nieuwe routebeschrijving in de schoen. De echte voorbereiding kon nu beginnen.
De kerstvakantie werd benut om de route te bestuderen en te
laden in mijn Garmin fietscomputer. Her en der (o.a reünie 100 Cols,
fietsvakantiebeurs) informatie ingewonnen over fietsen, tassen, tenten
etc... Het werd afgeraden om met mijn carbonfiets de tocht met bagage te
fietsen. Toch nog lang getwijfeld. Daarom kocht ik pas een maandje voor
de start een tweedehands fiets (Jan Janssen RaceRox), lichtgewicht met
een prima bagagedrager. Toen ook nog een lichtgewicht tentje aangeschaft
(Vango Banshee 200).
Ik was half juni klaar voor de tocht want kilometers had ik
de afgelopen jaren genoeg gemaakt. Dagelijks parkeer ik de auto ergens
halverwege mijn woon-werkroute in de berm om de rest (25 kilometer) op
de fiets te doen. Dagelijks toch 50 kilometer. En om toch een beetje
extra te trainen heb ik in het voorjaar van 2014 de hele afstand naar
het werk vaker gefietst (100 kilometer per dag). Een retourtje
Oploo-Sittard op m'n 'nieuwe' Jan Janssen (180 km.) en het jaarlijkse
fietsweekend met fietsvriendenclub 'het Krankstel' (500 km. in de
Ardennen) moest genoeg zijn om de tocht door Frankrijk te voltooien.
Toen ik op 21 juni 2014 aan de tocht begon had ik vanaf januari toch al zo'n 6000 kilometers getraind.
Alle inspanningen ten spijt is het me
niet gelukt om anderen mee te krijgen voor de hele tocht. Maar sommige
fietsvrienden hadden aangegeven om eventueel wel een deel mee te willen
fietsen. Ik had 4 weken vakantie en dus ongeveer 28 fietsdagen om de
tocht te volbrengen. Gemiddeld betekent dat 150 kilometer per dag. Uit
verslagen van andere voltooiers met bagage blijkt dat dat voor het
hooggebergte te hoog gegrepen is. Grofweg had ik vooraf een planning
gemaakt van de dagafstanden. Ik heb daarbij veel profijt gehad van het
verslag van Lowie Haenen, die de tocht in 2009 had gefietst.
Vergelijkbare fiets, vergelijkbare bagage. Uitgangspunt voor mij was een
kampeertocht, omdat kamperen naast fietsen een grote hobby is. Plaats
voor kookspullen was er niet (ruimte en gewicht). Elke avond moest ik op
zoek naar een restaurant en dat is altijd goed gelukt.
Op 21 juni 2014 werd ik uitgezwaaid door familie op het
stationsplein van Saverne. Het was spannend de eerste etappes, want
misschien waren de dagafstanden van Lowie voor mij niet haalbaar.
Gelukkig bleek al snel dat het een mooi schema was, want de eerste week
kwam ik steeds ongeveer op de plaats die ik had bedacht. Ik had geen
campings besproken, maar als eenling kun je vaak je tentje ergens
opzetten. Het scheelde dat het ook nog geen hoogseizoen was, dus vaak
waren de campings nog leeg. Toch heb ik zes keer voor een bed gekozen
(hotel/auberge/chalet), omdat het slecht weer dreigde te worden. Het was
een mooie afwisseling (kamperen en hotels).
Meestal stond ik om 7
uur op. Brood halen bij de plaatselijke bakker of op de camping. Na een
rustig ontbijt met melk (nog over van de vorige dag) moest het tentje
afgebroken worden. Om 8.00 uur zat ik meestal op de fiets. Onderweg
kocht ik proviand voor de lunch (in de berm of op een bankje op het
dorpsplein) en af en toe een terrasje voor een drankje. En natuurlijk
voor de stempels als het even kon naar de bakker waar dan meteen een
gebakje werd besteld. Aan het einde van de middag (tegen 17.00 u - 18.00
u) bereikte ik meestal de camping. Dat kwam mooi uit want na een frisse
douche en het opzetten van de tent kon ik om 19.30 uur op zoek naar een
restaurant (die gaan vaak niet eerder open). Tijdens het diner schreef
ik de ervaringen van de dag op papier en fotografeerde ik het geschreven
verslag om het zo naar het thuisfront te mailen.
Het thuisfront zorgde ervoor dat het netjes op de site kwam. Tegen 22.30 uur ging ik meestal slapen.
De laatste vijf dagen (vanaf Thones ) was het anders.
Vrienden hebben mij tijdens de laatste dagen begeleid zodat ik ook
zonder bagage de etappes door de Jura en de Vogezen kon fietsen. Wel
moesten we ook toen steeds ons tentje opzetten en op zoek naar een
restaurant.
Uiteindelijk kwam ik op 20 juli weer aan op het stationsplein
in Saverne. Af en toe heb ik wel eens gedacht dat het niet haalbaar zou
zijn. Met name het stuk vanaf de Puy Marie naar de voet van de
Pyreneeën is mij erg zwaar gevallen. Maar de etappes door het
hooggebergte, de echte cols eigenlijk, waren stuk voor stuk
onvergetelijke ervaringen. Hmm, als ik mensen enthousiast kan maken dan
komt er misschien nog wel eens ooit een tweede keer (met een klein
groepje). De laatste week met de vrienden was geweldig namelijk.
Leeftijd: 56
Gewicht: 90 kg. (na de tocht 85 kg.)
Gewicht bagage : ongeveer 15 kg. (alleen achtertassen en stuurtas)