Voorbereiding 


De zwaarte

Niet voor niets gaf de NRTU deze tocht de ondertitel "Zwaarste tocht ter wereld" mee. De totale denivellatie (hoogteverschil) is ruim 66.000 m. (Ter vergelijking: Luik-Bastenaken-Luik is 3000 m, de Tour de France ca 20.000 m).

Een goede training is uiteraard vereist. Ervaring in het rijden in bergachtig gebied (b.v. Ardennen, Eifel) is aan te bevelen. Omdat de grote cols in het algemeen niet voor 1 juni open gaan, is er voldoende tijd in het voorjaar voor een goede trainingsopbouw. Specifieke klim- en daaltraining kan bijvoorbeeld in de Ardennen worden opgedaan, liefst niet te lang van tevoren. Een goede mogelijkheid is de reis naar Frankrijk per fiets te maken, en zo de training in de Ardennen en Noord-Frankrijk op te doen. 

Deelnemers die tot dusver de tocht volbrachten deden dit globaal in 25 tot 50 dagen, vaak verdeeld over verschillende jaren, zoals te zien is in de grafiek hieronder.


Medisch
Het bedwingen van vooral Pyreneeën en Alpen is op zich al bijzonder zwaar, maar met name de voortdurende aaneenschakeling van kilometers lange beklimmingen vergt het uiterste van een mens, zowel lichamelijk als psychisch. Je hoeft geen goede klimmer te zijn om de Honderd Cols Tocht te volbrengen. Maar je moet wel gezond zijn en goed getraind. Bovenal moet je een ijzersterke wil hebben om de cols over te komen, want het zal niet altijd even gemakkelijk zijn.


De leeftijden van de deelnemers lopen uiteen van 16 tot 73 jaar. Voor onvolgroeide kinderen, jonger dan 16, is het niet toegestaan de tocht te rijden. We tellen zowel mannen als vrouwen onder de deelnemers.
Wij vinden dat de Honderd Cols Tocht door iedere gezonde, geoefende fiets(t)er kan worden volbracht, mits de tijd er voor genomen wordt. Soms is een specifiek medisch onderzoek bij een Sport Medisch Adviescentrum aan te bevelen.

Natuurschoon
De Honderd Cols Tocht is niet alleen de zwaarste, maar volgens vrijwel alle deelnemers ook de mooiste tocht ter wereld.
Je zult prachtige, afwisselende landschappen tegenkomen en schitterende vergezichten zien. Als je hier ten volle van wilt genieten, neem er dan de tijd voor, en lees tevoren de toeristische gidsen van bijvoorbeeld ANWB of Michelin. De route gaat door een groot aantal regionale natuurparken De grootste zorg is besteed aan de schoonheid van de route. Soms is een kortere route tussen twee controleplaatsen best mogelijk, maar je doet jezelf beslist tekort als je die verleiding niet kunt weerstaan.

Verzet
Het minimum verzet waarmee de Alpen en Pyreneeën te fietsen zijn is 42x28. Laat zo mogelijk de kleine wieltjes thuis, je hebt de grotere beslist nodig. Behoor je niet tot de betere klimmers, dan is te overwegen om vóór een kleiner kettingblad te monteren, en achter een 30 of 32 tands tandwiel. Overtuig je er wel van, dat de derailleur dit bereik heeft.
Nog beter is natuurlijk een triple voorblad, waarmee je erg lichte verzetten kunt schakelen, of een compact crankstel.

Materiaal
De tocht vergt niet alleen het uiterste van de mens, maar ook van de fiets. Een goed uitgebalanceerde fiets van lichte, stijve buizen is een vereiste. Er is goed materiaal nodig voor de enorme kracht, die in de beklimmingen wordt uitgeoefend.
Ook remmen en balhoofd hebben het zwaar te verduren, besteed hier de nodige zorg aan. Houd er rekening mee, dat allerlei onderdelen in deze 4000 km flink kunnen slijten. Als je de tocht in één keer aflegt, monteer dan zoveel mogelijk nieuwe onderdelen, zoals banden, ketting, tandwielen, remblokjes, remkabels e.d.

Bagage
De meeste deelnemers reden de tocht zonder bagageauto, waarbij gebleken is, dat dit met 7 kg bagage voor drie weken goed te doen is, als er in jeugdherbergen en hotels wordt overnacht. De bagagelijst, die bij het routepakket wordt geleverd is hiervoor een leidraad.
Hoe dat allemaal meemoet op de fiets kun je vinden op onze pagina Bagage.

Gebruik van een volgauto
Het rijden met bagageauto ontraden we. Zowel vanuit milieuoogpunt als om sportieve redenen. Soms wordt meer last dan gemak ondervonden. Op kritieke momenten heb je juist in de auto liggen wat je nodig hebt! Bovendien is het rijden van een volgauto in bergachtig terrein gedurende meerdere weken bepaald geen sinecure. Ook voor de volger is de Honderd Cols een hele opgave. Dat geldt niet alleen voor de chauffeur, maar ook voor de auto. Er zijn al heel wat deelnemers gestrand vanwege defecten aan de auto.

Rijden in een groep
De Honderd Cols Tocht is een individuele tocht. Veel deelnemers rijden hem alleen, maar ook vaak in groepen van twee of meer fietsers. Hou er rekening mee, dat rijden in groepen grote spanningen met zich mee kan brengen.
Er zijn vaak behoorlijke verschillen in klim-capaciteiten. De zwaarte van de tocht brengt met zich mee dat door vermoeidheid de tolerantiegrenzen verlaagd worden. Hoe groter de groep, hoe groter dat risico. Het zou niet de eerste keer zijn dat een groep ergens onderweg uit elkaar spat, waardoor met gemengde gevoelens teruggekeken wordt op de prachtige tocht. Je kunt dit voorkomen door van te voren gedegen afspraken te maken over de organisatie. Met name over het wachten op elkaar, de lengte van de etappes, het tempo en het rekening houden met de zwakste deelnemers.

Planning. Hoeveel dagen ga je erover doen?

De Honderd Cols Tocht kent geen limieten voor het voltooien ervan. Je mag er net zoveel dagen en net zoveel jaren over doen als je zelf wilt. Het hoeft niet aan één stuk en ook niet in de volgorde of rijrichting van de routebeschrijving. Mits elke onderbreking met datumstempels van die plaatsen wordt aangetoond. Ook als dat geen officiële stempelplaatsen zijn.
Als je een planning gaat maken voor deze bijzondere tocht, reken er dan niet op dat je etappes van 250 km of meer per dag kunt maken! In de vlakkere etappes (die er nauwelijks zijn) is 200 km haalbaar. Maar in het hooggebergte moet -ook voor geoefende fietsers- rekening worden gehouden met maximale dagafstanden van 130 km of minder. Vaak zijn het niet de kilometers, maar de hoogtemeters die bepalend zijn voor de dagafstand. In de routebeschrijving vind je naast een kolom met de totaalafstand ook een kolom met de denivellatie, dat is het totaal overbrugde hoogteverschil. Je kunt dus gemakkelijk nagaan hoeveel je moet klimmen in een etappe.



Tijdsduur in dagen vanaf 2005


Bovenstaande grafiek geeft aan hoe lang de deelnemers over de tocht doen, vanaf 2005 toen de route werd uitgebreid met de Baskische lus.
De meeste deelnemers doen 25 tot 50 dagen over de tocht. Vaak in één keer, maak vaak ook verdeeld over enkele jaren. Kampeerders, die veel meer bagage moeten meeslepen, doen meestal langer over de 4000 km dan hotelslapers.


Bij de planning moet je ook rekening houden met de openstelling van de cols. In het hooggebergte gaan de grote cols zelden voor 1 juni open. Wanneer cols gesloten zijn kun je gebruik maken van omleidingsroutes die bij de routebeschrijving zijn aangegeven.
Het volgen van een omleidingsroute is echter niet toegestaan als het betreffende traject buiten het seizoen wordt gereden, en de kans op een gesloten col dus groot is. Omleidingsroutes zijn toegestaan bij de volgende trajecten:


Tijdvak Cols
1 juni tot 1 oktober
Puy Mary in het Centraal Massief
Pyreneeën vanaf Col d' Aubisque t/m Col d' Agnes
Alpen vanaf Col de la Bonette t/m Cormet de Roselend
15 mei tot 1 oktober Mont Ventoux
Grand Colombier
1 mei tot 1 oktober Grand Ballon in de Vogezen
1 april tot 1 november Overige trajecten


Vervoer naar Frankrijk
Er zijn verschillende mogelijkheden om vanuit Nederland de startplaats of andere plaatsen langs de route te bereiken. Zie onze vervoerssuggesties.

Overnachtingen
Je moet elke dag van tevoren uitkienen waar je kunt overnachten, want niet overal is een overnachtingsmogelijkheid aanwezig. In de routebeschrijving staat aangegeven waar accommodaties beschikbaar zijn (campings, hotels, jeugdherbergen, gites, chambres).


Campings zijn er in overvloed in Frankrijk, en waar ze niet zijn is vrij kamperen in het algemeen toegestaan na toestemming van de politie.


Er kan ook goedkoop worden overnacht in de z.g. "Chambres d' Hôte", dat zijn kamers bij particulieren. Ze zijn vaak met bordjes langs de weg aangegeven. Het ontbijt is er soms beter dan in de hotels, maar avondeten is er niet altijd mogelijk. Dat is wel het geval bij de "Table d'hôte", maar die moet je wel van tevoren reserveren.


Het vinden van hotelaccomodatie levert in het hoogseizoen soms problemen op, omdat het aantal hotels de laatste jaren drastisch is afgenomen door de strenge nieuwe regelgeving. Sommige hotels omzeilen de wetgeving door hun hotel om te zetten in een restaurant met "Chambres d'Hôtes".
Hotels zijn niet overdreven duur, meestal is een tweepersoonskamer te vinden beneden een prijs van € 60,-. Ontbijt is er vrijwel nooit bij inbegrepen, en stelt meestal ook niet veel voor.
Meer informatie over overnachtingsmogelijkheden en overnachtingsadressen vind je hier..

Voeding
Voeding is tijdens de energieverslindende tocht uiterst belangrijk. Omdat je nu eenmaal niet voor enkele weken voedsel vanuit Nederland op de fiets kunt meenemen is het zaak om uit het Franse voedingsaanbod de goede keus te maken. In het algemeen zijn de wat zwaardere 'Pains de Campagne' beter geschikt dan het gewone stokbrood. In de supermarkten  is broodbeleg te koop in de vorm van ham, kaas of jam. Wie niet zelf zijn brood wil smeren kan in de meeste café-restaurants ook "sandwiches" kopen, stukken brood met ham, kaas of paté. Zeer geschikt als energievoeding zijn de blikjes rijstepudding, die als dessert worden verkocht. Die van de Casino-winkels, die in bijna elk plaatsje te vinden zijn, zijn heel voordelig. Je ziet tegenwoordig ook veel rijstepapjes in de zuivelvitrines liggen.


In sommige restaurants is het eten wel lekker, maar voor een fietser beslist onvoldoende. Vraag hier van tevoren naar, dan kunnen ze er in de keuken rekening mee houden.


Drankjes zijn in bars en op terrassen erg duur. Goedkoper kunnen gekoelde dranken worden gekocht bij supermarkten, bakkers en benzinestations. Vaak hebben ze een frisdrankenkast, in de winkels liggen er vaak ook gekoelde dranken in de zuivelvitrine. In de bidon kunnen vruchtensappen worden meegenomen. Het is aan te bevelen om twee bidons te monteren, zodat er naast suikerhoudende dranken (energie!) ook water kan worden meegenomen. In de warmere streken (o.a. Provence) is water essentieel om het hoofd koel te houden.


Energiedranken zijn erg geschikt voor de lange beklimmingen, maar het is niet aan te raden om dag in dag uit op energiedrank te leven. Behalve dat dit een kostbare zaak is, moet je dan ook erg veel kilo's poeder meenemen, en de ingewanden kunnen er na verloop van tijd minder goed tegen.

Kleding
Afhankelijk van het jaargetijde, maar ook in de volle zomer kunnen zeer uiteenlopende temperaturen voorkomen. Houd rekening met winters weer, zoals ijzel en sneeuwstormen, maar ook met beklimmingen in de brandende zon bij temperaturen tot 40 graden. Muts en handschoenen, maar ook collants en regenjas behoren bij de absoluut noodzakelijke attributen. Rijd nooit met ontbloot bovenlijf, want het verbrandingsgevaar in de klim of te snelle afkoeling in de afdalingen zijn niet denkbeeldig. Gebruik van zonnebrandolie is absoluut nodig als je meerdere dagen achtereen in de zon rijdt. Vooral de neus is een kwetsbaar punt.


In de brandende zon heb je in de beklimmingen van de helm meer last dan gemak, maak dus een voorziening om hem makkelijk op de bagagedrager of onder het zadel te binden. Ook een haakje aan het stuur om de helm aan te hangen kan handig zijn. In de zon is het niet verstandig om blootshoofds te rijden. Een wit petje of bandana bevelen wij aan, dat het beste flink nat gehouden kan worden. In het hooggebergte moet in de afdalingen vaak de regenjas worden aangetrokken om al te grote afkoeling van het bezwete lijf te voorkomen. De rits van de fietstrui moet makkelijk tijdens het rijden te openen zijn. Hij kan eventueel met wat vet goed gangbaar worden gemaakt.


Deelnemers kunnen de speciale Honderd Cols fietstrui bestellen. Dit is een trui van eerste klas kwaliteit en zeer geschikt om gedurende meerdere weken in verschillende weersomstandigheden te fietsen. Zie onze kledingpagina.

Hygiëne
Wie meerdere weken in de bergen fietst ontkomt er niet aan om concessies te doen aan de hygiëne. Je kunt nu eenmaal niet voor vier weken elke dag schone kleren meenemen.
Af en toe kunnen de kleren in de wastafel op hotelkamers even worden gewassen met hotelzeep of wat meegebracht zeeppoeder. Vooral de zeem verdient hierbij aandacht, want het zitvlees is gedurende deze tocht de meest kwetsbare plek.

Gevaar
Het risico van ernstige valpartijen is in de bergen natuurlijk groter dan in het vlakke land. In de afdalingen moet dan ook de grootste voorzichtigheid worden betracht, want je zult niet de eerste deelnemer zijn die per ambulance naar Nederland terugkomt. Vooral bij regenachtige afdalingen is het gevaarlijk. Ook is voorzichtigheid geboden bij de zogenaamde "galeries". Dat zijn sneeuwmuren, overkappingen waaronder vee schuilt. De uitwerpselen zorgen in combinatie met smeltwater vaak voor een glad wegdek. Bovendien is het wegdek onder deze muren door sneeuwkettingen vaak erg slecht.


Ook in de mist is het gevaarlijk, pas vooral op voor loslopende kuddes. Het dragen van een goede helm wordt sterk aangeraden. Sommige helmen ventileren niet genoeg. Let daar goed op bij de aankoop, want warmte is een van de grootste problemen die je onderweg kunt tegenkomen.


Een ander groot gevaar - naast zon en kou - vormen de tunnels, waar het soms aardedonker is. Als je geen verlichting voert zorg dan tenminste voor een goede achterreflector, want helaas worden fietsers geregeld in de tunnels aangereden. Net als onder sneeuwmuren is ook in de tunnels het wegdek soms erg slecht door de sneeuwkettingen. In het donker zijn de gaten vaak slecht te zien. Rij in afdalingen daarom langzaam door de tunnels.

Franse taal
Jammer genoeg spreken maar weinig Fransen een andere taal dan Frans. Wie geen woord Frans spreekt kan zich dus moeilijk verstaanbaar maken. Met wat gebarentaal en aanwijzen kom je echter al een heel eind.
De ervaring leert dat je je na een paar dagen al heel aardig verstaanbaar kunt maken als het gaat om dagelijkse dingen als het bestellen van koffie en het regelen van overnachting. Een kleine taalgids is dan wel handig. Koop die gidsjes wel in Nederland, want in Frankrijk zijn ze niet verkrijgbaar.
Woorden die je in die boekjes niet zult vinden zijn de woorden die met fietsen te maken hebben. Zie daarvoor onze woordenlijst.

Routebeschrijving en kaartmateriaal

De routebeschrijving is handzaam, compact, losbladig, en uitvoerig, en geeft een schat aan informatie. Daarbij ontvang je een hoogteprofiel. De route is het best te volgen aan de hand van de bekende Michelin-kaarten. De gele 1:200.000 kaarten zijn niet meer te koop, ze zijn vervangen door oranje 1:150.000 kaarten, die echter niet meer informatie geven.
Om niet een rugzak van deze kaarten mee te hoeven nemen, is het handig om ze verkleind te kopiëren, de route er in te tekenen, en in kleine stukken te knippen. Ook is het mogelijk de 1:200.000 Michelin atlas (ca € 20,-) te kopen en die in stukken te knippen.

In het pakket krijg je de routebeschrijving op papier, maar daarnaast kun je ook de GPS-versie bestellen.

Huishoudelijke regels
De Honderd Cols Tocht is een bijzondere tocht. Als je in aanmerking wilt komen voor erkenning van je prestatie moet je kunnen bewijzen dat je het hele traject hebt afgelegd. Daarom moet je je houden aan de regels en stempelen in het controleboekje. Bij de controle van het boekje zijn we niet kinderachtig, maar wel zeer consequent.

Verzekeringen
Het verdient aanbeveling om naast een WA-verzekering een goede reisverzekering af te sluiten. Hiermee ben je verzekerd van vervoer van jezelf en van je fiets bij een ongeval.Ook een extra module "buitenlanddekking" bij je ziektekostenverzekering is in sommige gevallen wel aan te raden.
Leden van de NTFU kunnen tegen aantrekkelijke voorwaarden gebruik maken van de NTFU-verzekeringen. Standaard reisverzekeringen geven een veel geringere dekking op dure fietsen. Inlichtingen bij de NTFU.