Vervoer naar Frankrijk


De Honderd Cols Tocht start in Saverne, dus moet je daar zien te komen. Verschillende deelnemers hebben dat op verschillende manieren opgelost.

Als je de tocht in meerdere jaren rijdt is het mogelijk om tussen ongeveer Les Depots/St.Didier (km 541) en St.Germain de Joux (km 3555) een doorsteekje te maken van zo'n 120 km) om weer op de startplaats uit te komen. Een tweede doorsteek van 140 km is mogelijk tussen Talizat (km 809) en Racoules (km 2319). Zo kan de tocht in drieën worden geknipt, met trajecten van resp. 1300 km (Vogezen/Bourgogne/Jura/Vogezen), 1700 km (Beaujolais/Cevennes/ Alpen) en 1600 km (Centraal Massief/Pyreneeën/ Cevennen).



Ook wordt geregeld gebruik gemaakt van een doorsteek van Les Depots (km 541) naar Culoz (km 3470) aan de voet van de Grand Colombier. Door Eli van Tijn is de 138 km lange route summier beschreven in een  Excelsheet . Een GPX-versie van het traject Les Depots-Culoz kun je downloaden. Ook de doorsteekjes Talizat-Racoules en  Les Depots-St.Germain-de-Joux zijn als GPX te downloaden.

(De pagina opent als tekst in je browser. Om die op te slaan klik je rechts en kies "opslaan als".)


Fiets
De meest voor de hand liggende manier om het vervoersprobleem op te lossen is de reis van en naar Saverne per fiets te maken. Dat heeft het voordeel dat je onderweg nog wat aan de conditie bouwt. Nadeel is natuurlijk wel dat het extra tijd kost. Doorgewinterde fietsers hebben voor de 550 km (vanuit Utrecht) doorgaans ongeveer drie dagen nodig. Een zeer globale beschrijving van een aanbevolen route (over Zuid Limburg, Luxemburg) is op aanvraag verkrijgbaar.

Je kunt een aanloop nemen per trein naar Maastricht.


Auto
Vaak wordt de reis per auto gemaakt. De auto kan het best bij een hotel worden achtergelaten.


Huurauto
Sommige autoverhuurders hebben de mogelijkheid om in Nederland gehuurde auto's in Frankrijk weer in te leveren en vice versa. Het voordeel is, dat je de reis overal kunt onderbreken waar een vestiging van de verhuurder is. Bekende verhuurders zijn o.a. Europcar, Hertz, Avis en Budget. Ze zijn niet zo goedkoop. Wie met de eigen auto naar Saverne gaat, kan ook (tegen veel goedkopere tarieven) gebruik maken van huurauto's om terug te keren naar de eigen auto als de tocht ergens wordt onderbroken.


Fietsbus
Cycletours in Amsterdam is de laatst overgebleven aanbieder van busvervoer. Er zijn wel andere aanbieders, maar die bieden hetzelfde programma. Het aantal bestemmingen is helaas beperkt. De bussen naar Annecy, Souillac, Suze la Rousse en Les Ougiers zijn vervallen.

Maar de volgende bestemmingen bestaan nog:


KM Routeplaats Busbestemming Afstand tot de route
1401 St Jean-le-Vieux St Jean-Pied-de-Port 4
2036 Caunes-Minervois Lezignan-Corbieres 36
2150 Fayet Millau 60
2492 Bedarrides Avignon 15
2919 St Sauveur Villeneuve-Loubet 65


Trein
Het meenemen van de fiets in de trein heeft als voordeel dat je niet gebonden bent aan de rijdata van de bus, maar elke dag kunt reizen, ook buiten het hoogseizoen. Nadeel is het risico op vertragingen bij overstappen. 

Met ingang van 2017 rijdt de City Night Line helaas niet meer (via Basel en Geneve kon je gemakkelijk heel oost Frankrijk bereiken). Als alternatief kun je met gewone intercities via Venlo en Düsseldorf naar Basel. In onderstaand overzicht is die route aangegeven met VDB.


Onderstaande plaatsen zijn goed bereikbaar met de trein. De route is aangegeven vanuit Utrecht (VDB) of Roosendaal (RSL).

De volgende afkortingen zijn gebruikt:

  • VDB = Venlo-Düsseldorf-Basel;
  • RSL = Roosendaal-Antwerpen-Lille;
  • ICN = Intercité-de-Nuit (nachttrein);
  • TGV = Hoge Snelheids Trein.
  • TER = Regionale Expres Trein

De dikgedrukte stations zijn aan te bevelen, omdat ze rechtstreeks met snelle verbindingen zijn te bereiken.
 

KM Routeplaats Afst Station Traject
0 Saverne
Saverne RSL-Paris-TGV Nancy-Saverne
VDB-Offenburg-Strassbourg-Saverne
398 Beaune
Beaune RSL-Paris-TGV Dijon-Beaune
589 Tarare Tarare RSL-Paris-TER Lyon-Tarare
814 Neussargues
Neussargues RSL-Paris-Clermont_Ferrand-Neussargues
907 St. Etienne-Cantales 20 Aurilac RSL-Paris-Clermont_Ferrand-Aurillac
976 Rocamadour
Rocamadour RSL-Paris-Brive-Rocamadour
1000 Payrac 14 Souillac RSL-Paris-Souillac (IC of ICN)
1127 Lamagistere 21 Agen RSL-TGV Bordeaux-Agen
1257 Madiran 40 Tarbes RSL-Paris-ICN Tarbes
1401 Maslacq 10 Orthez RSL-Paris-TGV Dax-Orthez
1670 Ste Marie de Campan 33 Tarbes RSL-Paris-ICN Tarbes
1733 Mauleon-Barousse 16 Montréjeau RSL-Paris-ICN Tarbes-Montréjeau
1912 Foix
Foix RSL-Paris-ICN Foix
2011 Carcasonne
Carcasonne VDB Basel-TGV Avignon-Narbonne-Carcassonne
2466 Tavel 17 Avignon VDB Basel-TGV Avignon
2704 Manosque
Manosque RSL-Paris-TGV Dijon-TGV Aix-en-P-Manosque
3035 Guillestre 4 Mont-Dauphin RSL-Paris-ICN Mont Dauphin
3160 St Michel-de-M.
St Michel-de-M. VDB Basel-Geneve-Chambery-St Michel
3421 Mandallaz 30 Geneve VDB Basel-Geneve
RSL Paris-TGV Geneve
3605 Morez
Morez VDB Basel-TGV Dijon-Dôle-Morez
3873 Willer sur Thur
Willer sur Thur VDB Basel-Mulhouse-Willer
4095 Saverne
Saverne RSL-Paris-TGV Nancy-Saverne


De fiets meenemen in Frankrijk is gratis, maar voor veel treinen (TGV, IC en ICN) moet je reserveren, en dat kost € 12,00. De treinen over Parijs komen aan op Paris-Nord, en vertrekken vanaf andere stations (Austerlitz, Gare de Lyon, Montparnasse, Bercy, Est etc). Daar naar toe fietsen is prima te doen, het is meestal minder dan 6 km. Als je daarna de nachttrein neemt, zorg dan wel dat je niet in het donker hoeft te fietsen door Parijs. GPS-routes om door Parijs te fietsen zijn verkrijgbaar bij het secretariaat.

In Lille moet je vaak overstappen van het station Lille Flandres naar Lille Europe. Dat is maar een kilometer verderop. Voor lange treinreizen (dat zijn ze meestal) is een nachttrein aan te bevelen. Dat kan met de Intercité de Nuit treinen, die vanuit Parijs rijden naar heel veel bestemmingen. Overdag naar Parijs, en de volgende morgen vroeg aankomen op de plaats van bestemming. Zet je fiets wel vast met een kabelslot, want de nachttreinen zijn berucht vanwege de vele zakkenrollers en tasjesdieven. Informatie over treinreizen is te verkrijgen bij de Treinreiswinkel in Leiden. Daar kun je beter boeken dan bij de NS, omdat ze de goedkoopste mogelijkheden voor je uitzoeken. In de spits zijn sommige treinen meer dan twee keer zo duur. Let op: voor de terugweg kun je lang niet op alle stations internationale treinen boeken. Ook in Frankrijk zijn nog maar weinig loketten geopend. Binnenlandse treinen kun je meestal boeken en reserveren (ook voor je fiets) bij de automaten, waar je gewoon kunt pinnen. Soms kun je een trein niet reserveren omdat die vol zit of omdat er geen plek meer is voor de fiets. In de regionale treinen (TER) hoef je niet te reserveren, maar ben je niet zeker van een plek voor de fiets. Zie ook http://www.freewheelingfrance.com/planning-a-trip/bikes-and-french-trains.html.


Vliegtuig
Vanuit milieu-oogpunt natuurlijk niet aan te raden, maar het heeft zijn voordelen. Het is niet zo gek veel duurder dan per trein, en de mogelijkheden om de fiets mee te nemen zijn veel gunstiger.

De Fietsvakantiewinkel bemiddelt niet meer voor vliegreizen. Je moet zelf de geschikte verbindingen uitzoeken, maar dat gaat gemakkelijk per internet.