Veel gestelde vragen (FAQ)




"In de routebeschrijving staat informatie over overnachtingsmogelijkheden in Hotels, jeugdherbergen en Chambres. Maar hebben jullie ook informatie over campings?"

In de route is ook informatie opgenomen over camping mogelijkheden.

Een Excel sheet met overnachtingsadressen kan worden gedownload. Kijk daarvoor op de pagina Overnachtingen.

"Als mijn Honderd Cols kleding niet past, kan ik het dan terugsturen?"

Nee. Je kunt er wel mee langskomen in Vaassen om het om te ruilen. De kleding moet dan ongedragen en ongewassen in originele verpakking worden teruggebracht. Als je het zekere voor het onzekere wilt kun je beter meteen komen passen. 

"Wanneer gaan de cols na de winter open?"

Dat is heel verschillend. Het is afhankelijk van de hoogte en de ligging van de col, en van de weersomstandigheden. We proberen dat zo goed mogelijk bij te houden.
De grote Alpencols gaan zelden voor 1 juni open. De Pyreneeën blijven 's winters meestal open, behalve de Tourmalet, Aubisque, Core en Agnes. In de Alpen blijven alleen de Saisies en de Aravis open, maar sneeuwkettingen zijn verplicht, dus fietsen is dan onmogelijk. Er zijn van alle grote cols wel data gepland waarop ze open gaan, maar dat zijn alleen de data dat de sneeuwruimers klaar zijn met hun werk. Het hangt daarna van het weer af of er werkelijk verkeer overheen kan, en soms moet eerst de weg nog gerepareerd worden. Vaak is de top wel bereikbaar via de zuidhelling, maar kun je aan de noordkant niet afdalen.
Op onze pagina "Openstellingen" houden we bij wanneer de cols open zijn, en we houden deelnemers ook via de nieuwsbrief regelmatig op de hoogte.

"Wat moet ik doen als er een col gesloten is?"

Omrijden, of wachten tot de col weer open gaat. Vaak is het maar één of twee dagen. Als je moet omrijden kun je de omleidingsroutes volgen die in het pakket zijn aangegeven.

Omrijden is alleen toegestaan in het zomerseizoen.

"Het boekje moet elk jaar voor 1 november worden opgestuurd. Is het erg als ik dat een keer vergeet?"

Nee, ook in een volgend jaar mag het boekje worden opgestuurd. Maar wij vinden het prettig om overzicht te houden over de deelnemers die onderweg zijn en hun vorderingen. Het jaar waarin de tocht is volbracht is het wel noodzaak om het boekje datzelfde jaar nog in te sturen, anders komt je naam bij een verkeerd jaar in het Register.

"Krijg ik het controleboekje terug als ik het opgestuurd heb?"

Ja, ingestuurde boekjes gaan altijd terug naar de deelnemer. Dat geldt niet voor eventuele bijlagen (hotelrekeningen, treinkaartjes, foto's etc).

Ik heb geen zin in dat gestempel in het controleboekje. Mag ik ook mijn GPS-registraties opsturen als bewijs?

Nee, we accepteren alleen reglementair gehaalde stempels. Andere vormen van bewijs kosten voor de controleurs teveel tijd. Stempelen is niet veel werk (gemiddeld 1 à 2 per dag), ze zijn gemakkelijk te combineren met koffiestops en overnachtingen, en het levert ook nog leuke contacten op.

"Ik heb aan één controleboekje niet genoeg als ik de tocht in één keer rijd. Kan ik een extra boekje krijgen?"

Ja, als je denkt aan één boekje (24 dagen) per jaar niet genoeg te hebben kun je gratis een tweede boekje aanvragen.

"Mag ik in het controleboekje ook stempels laten zetten van mijn overnachtingsplaatsen en koffiestops als souvenir?"

Overnachtingsstempels mogen in het controleboekje. Er is een speciaal stempelvak voor. 

Koffiestops mogen er niet in, dat is te lastig voor de controleur. Je kunt wel een extra boekje aanvragen en daar je souvenirstempels in zetten.

"Ik heb geen gelegenheid om de tocht in één keer te rijden. Mag ik er ook meerdere jaren over doen?"

Ja, je mag zo lang over de tocht doen als je maar wilt. Wel is het nodig om in de plaats van onderbreking altijd een eind- en beginstempel te halen, ook als dat geen officiële stempelplaats is. Dat moeten datumstempels zijn.

"Ik ben vergeten om te stempelen in één van de verplichte controleplaatsen. Is dat erg?"

Dat hang er vanaf. In zo'n geval vragen we van de deelnemer om aannemelijk te maken dat het betreffende traject wel gefietst is, bijvoorbeeld aan de hand van hotelrekeningen, kassabonnen, recu's van geldopnames, of (digitale) foto's. Kan een traject niet aannemelijk worden gemaakt, dan zit er niets anders op dan dat traject opnieuw te fietsen. Het stempel bovenop de Mont Ventoux of Tourmalet bijvoorbeeld is essentieel voor erkenning. We zijn daarin behoorlijk consequent!

"In de even jaren verschijnt er een nieuwe route, maar kan ik ook op de oude route blijven rijden?"

Ja, dat mag. Wij houden bij op welke routebeschrijving je rijdt. Maar het is wel aan te bevelen om de nieuwe route aan te vragen. Het kost maar tien Euro, en je rijdt minder makkelijk verkeerd, omdat gewijzigde omstandigheden en fouten verwerkt zijn.

"Mag ik de route ook in tegengestelde richting rijden?"

Ja, wij leggen geen enkele beperking op ten aanzien van de manier waarop de tocht gereden wordt, zolang het hele parcours maar wordt gefietst, en dat ook aantoonbaar is. Wees je er echter wel van bewust dat het veel uitzoekwerk is om de route in tegengestelde richting te vinden. Zonder GPS is dat heel lastig.