Bagage


Eind 2007 vroegen we onze deelnemers naar hun ervaringen met het meenemen van bagage tijdens hun Honderd Cols Tocht, omdat we een vermoeden hadden dat er weinig standaard oplossingen beschikbaar waren voor het meenemen van bagage op lichtgewicht fietsen.

Hieronder volgt een samenvatting van de reacties.



Randonneurs


Voor het merendeel van de deelnemers is de bagage helemaal geen probleem. Sommigen rijden met een volgauto in het kielzog. Veel deelnemers, vooral de kampeerders, rijden met een randonneursfiets of trekking fiets, die standaard is uitgerust met een goede bagagedrager. Een enkele kampeerder, zoals Paul Wilkens, rijdt met een bagage-aanhanger, waarbij de Bobcar en Radical Cyclone favoriet zijn.


Racefietsen


Een beperkt aantal deelnemers rijdt op een echte lichtgewicht racefiets. Het zijn vooral de hotelreizigers, die ook de langste dagafstanden maken. Vaak zijn ze lid van een toerclub, en rijden dan de Honderd Cols op dezelfde racefiets als die waarmee ze hun zondagse toertochten rijden met de club. Het zijn deze deelnemers die de meeste problemen hebben met het oplossen van het bagageprobleem. De racefiets is niet voorzien van een bagagedrager, en heeft er vaak ook geen voorzieningen voor. Hieronder volgt een aantal creatieve oplossingen van dat probleem:


  • Klemmen en beugeltjes
    Enkele rijders monteren met wat kunst- en vliegwerk een dragertje op hun raceframe met klembeugeltjes.

  • Zadelpen dragers
    Marius van Harten twijfelde lang of hij op de zware randonneursfiets zou rijden of de lichte racefiets. Hij koos voor het laatste, maar had toen wel het bagage probleem op te lossen. Dat deed hij door een los dragertje te kopen dat aan de zadelpen wordt geklemd.

    Ze zijn er van verschillende merken. Omdat hij er tassen aanhing kocht hij er één met tasafhouders, om te voorkomen dat de tassen in het achterwiel zouden slaan. Met nog geen tien kilo bagage, waarvan een deel in de stuurtas met click-bevestiging beviel deze oplossing goed. Wel heeft de drager nogal de neiging om te verschuiven, en daarmee tegen het wiel te lopen als je de fiets parkeert. Er komt dan zijdelingse druk op de bagage als die tegen een muur of een paal staat. De klem is niet sterk genoeg om die kracht op te vangen, waardoor de drager wat verdraait.

  • Zelfbouw drager
    Werktuigbouwkundig ingenieur Wim Visser maakte zijn eigen drager van aluminium buis. "Je hebt helemaal geen bagagedrager nodig, alleen de buis om je tas aan te hangen" zegt Wim. Om alles zoveel mogelijk lichtgewicht te maken, maakte hij een constructie om één tas aan te hangen. Twee staande poten, die hij met beugeltjes onder aan de achtervork vastmaakte, en één horizontale buis, die aan de bovenzijde werd bevestigd, vlak bij de rem. Omdat Wim maar weinig bagage meeneemt, en de tas heel dicht tegen het achterwiel aan hangt, is de asymmetrische belasting niet al te groot.
    Lees hier het complete verhaal van Wim.
  • Aanhanger
    Sommige deelnemers rijden met een aanhanger. Alfred Hendriks beschreef zijn ervaringen met de Radical Cyclone III.
  • Bovenbuistas
    Tegenwoordig rijden sommige deelnemers zonder bagagedrager met tassystemen die uit de ATB-wereld afkomstig zijn. Het gaat om zadeltassen, bovenbuistassen en stuurtassen. Voordeel is dat je geen bagagedrager meer nodig hebt, en geen zware zijtassen. Nadeel is een wat hoger zwaartepunt (minder stabiel in de bochten). De bovenbuistas kan ook wel wat in de weg zitten voor je knieën en de bidons.

    Onderstaande foto laat de oplossing zien van Frenk Waltman.


Reacties van andere deelnemers vind je op de volgende pagina.