Ervaringen met de Radical Cyclone III bagageaanhanger

door Alfred Hendriks



Feiten


  • Prijs :€ 449, inclusief regenhoes
  • Gewicht 6,5 kg
  • Draaggewicht: max. 40 kg.
  • Afkoppelbare dissel en afklickbare wielen
  • Kogelkoppeling op de uitvalnaaf van het achterwiel (past niet altijd, zie hieronder)
  • Mag/kan in de trein worden meegenomen (wielen eraf, dissel eraf: je houd een grote tas over)
  • Kan door de verplaatsbare wielen gemakkelijk als grote tas op wielen omgebouwd worden.
  • Kan ook als laadplatform (zonder tas worden gekocht)


Zie website : http://www.radicaldesign.nl

Ervaringen


De reden om een aanhanger te kopen was het feit dat ik op een fullcarbon racefiets rijd, waarbij het mij geen goed idee leek om ergens bagagedragers op te monteren. Achteraf gezien had het mogelijk gekund op een bagagedrager die je aan de zadelpen monteert, maar een andere reden was om maar eens te experimenteren met een aanhanger, als mogelijk transportmiddel tijdens de 100 cols tocht.


Het eerste probleem deed zich voor bij het monteren van de kogel op de achternaaf. Op zich een fluitje van een cent, ware het niet dat het Red Bull (Rose Versand) carbonframe een verdiept liggende achterpad heeft zodat er geen ruimte is om de kogel in de gewenste schuine stand te monteren. Dit laatste is noodzakelijk om hem loodrecht te kunnen positioneren op de koppeling. Daarom een verlengplaatje van 2 mm. dik metaal gefabriceerd en die op de achternaaf gemonteerd zodat de kogel vrij kon worden gepositioneerd. Daarbij wel een extra lange steekas gebruikt.
Met deze aanpassing is het verder prima gegaan en bleek de kar in de praktijk zeer goed bruikbaar.


Dat begon al bij de treinreis, waarbij de aanhanger in luttele seconden is omgebouwd tot een forse reistas. Dit door de wielen eraf te klikken en in de tas te stoppen (is evt. een aparte tas voor verkrijgbaar) en de dissel eraf te schroeven. Alles gaat dan in of bovenop de tas, waarbij je ook nog een draagband kunt monteren voor over je schouder.
De tas is ruim, zodat je gemakkelijk bij je spullen kunt onderweg, zonder dat je alles moet uitpakken. Ik had uiteindelijk 7 kg bagage bij mij,die je bij een maximum gewicht van 40 kg dus heel makkelijk kwijt kunt.


Ik vond het de eerste dagen wel zwaar om hem de cols op te krijgen, maar dat was ook (of vooral ?) een gebrek aan voldoende training. De eerste dag was dan ook waanzinnig afzien…
Het weggedrag van je fiets verandert niet of nauwelijks door de aanhanger. Hij is heel stabiel zowel in de klim, als in de afdaling, mede door het zeer lage zwaartepunt. Zoals gezegd is het wennen aan het gewicht dat achter je fiets hangt tijdens de klim, maar het weggedrag op zich wordt er niet door beïnvloed.
Wel hebben we op dag drie de bandjes maximaal opgepompt, wat behoorlijk scheelde in de rolweerstand. Je moet wel opletten bij het manoeuvreren bij het parkeren van je fiets bij een restaurant of café o.i.d. Je hebt ook meer ruimte nodig in de lengte uiteraard. 



Conclusie


Een goed en degelijk, doch niet goedkoop middel om je bagage tijdens de 100 cols in mee te nemen. Uiterst flexibel inzetbaar in de trein en achter de fiets. Makkelijk in het aan/afkoppelen en een uitstekende wegligging.
Je moet wel wat extra trainen, maar dat is aan te bevelen met alle soorten bagage op je fiets.